2017. május 9., kedd

PALACSINTA

Érdekes téma, hisz mindenki másképp csinálja. Anyukám palacsintája anno, híres volt arról, hogy milyen vékony, könnyed, légies. 200 gramm lisztből képes volt akár 25 darabot is csinálni, 5-6 is lecsúszott még frissen csak úgy a palacsintasütőből töltetlenül majd étkezéskor jött a bélelt, főleg cukrozott mákkal és mazsolás túróval szerettem nagyon. Nagyszülői szinten az inkább csak csúsztassuk a tányérra, mert ha ráesik összetörhet a tányér típusú volt, egy féllel jól lehetett lakni. A strandon is volt palacsintázó, ahol az igen széles választék: diós, mákos, kakaós és lekváros volt. Természetesen barack. Imádtuk, kiálltuk a húsz ember sort is, bár a rendelések 15-20 palacsinták voltak fejenként.  Serdülő sose evett meg másmilyen lekvárt mint az eper. Változnak az idők. Ma mandarinos, keserű narancsos, rebarbarás, csillaggyümölcsös és még sorolhatnám lekvárokat találhatunk a boltok polcaim vagy főzhetünk magunknak. Aztán, hogy a Zemberrel életvitelszerű együttlakást alakítottunk ki, előadtam a széleskörű főzőtudományom egyik darabját (mondjuk a 15-ből) a palacsintát. Látom, hogy nem az igazi a feje, megeszi de összeteker 3-4 darabot. Kérdésemre válaszolja, hogy finom de ő a mamikája palikáját szereti igazán, ami vastag és élesztős. Na, tessék! Mindig tanul az ember. Sajna, mamival a recept is eltávozott közülünk, így maradt a kísérletezés, a minél hasonlatosabb palacsintára. Szerintem, soha nem sikerült megfelelnem az elvárásnak ezen a téren de valószínűleg a recept birtokában sem sikerült volna legyártanom a mamisat, hisz bár kisvárosban éltünk de tehén nem sok rohangált környéken.
Aztán ettük, ahogy sikerült.
Amióta paleo betette hozzánk a lábát vagy én vonom ki magam a palacsintázás alól vagy olyat csinálok, hogy csak na...😉

Egy pár recept:
  • egy banán és két tojás összetrutyizva. Nem rossz, habos, könnyed, pufi. Banáníze tagadhatatlan. Sütése csak tenyérnyi adagokban, hogy ne szakadjon és igen kis lángon (2-es), hogy meg ne égjen és átsüljön. Tehát egy igen hosszadalmas folyamat de kezdetnek nem rossz. A Serdülő és a Zember  kedvelte, én nem annyira a "40 perc sütögetés 2 falatért" érzést. Összegzés: okés, ha sok fölös banánod és időd van.

  
  • felvert tojásból palacsinta, inkább zöldséges töltelékkel, hisz igazából ez rántotta-omlett-tükörtojás-palacsinta
  • tápiókaliszt, tojás, ásványvíz kombináció ( eredeti recept: http://tucsokbogar.blogspot.ch/2016/05/palacsinta-paleo.html). Nekem hígra sikeredett, gondolom tojása és lisztje is válogatja 😉. Egyébként egy forgatható, normál méretűre gyártható palialap, ízre talán nem a nagy Ő nekem, kettőt ettem, bőven elégséges. A fagyasztott, kiengedett pali eléggé törékeny, tölteni nem tudtam. Konklúzió: annyit csinálj, amennyi elfogy iziben.
  • vannak "nagyi palacsintája", "keltes lisztélmény", "anyasüti babapalacsinta"  és egyéb lisztkeverékek, amiből állítólag remek palikat lehet összerittyenteni. Nyári hazalátogatásunkkor biztosan be fogok szerezni 1-2 lisztkeveréket kipróbálni.
  • 200 gramm gesztenyeliszt, 0,5 liter tej ( ki milyen magból szereti), 3 tojás. Elég jellegzetes ízű de kellemes töménységű, tekerhető, tölthető.
  • mai palacsinta: 30 gramm tápiókaliszt, 2 tojás, 1 ek. mákliszt, 1 ek. kókuszliszt, 1ek kókuszzsír  és 2 dl ásványvíz. 4-6 darab lesz ebből az adagból. Kicsit híg tészta, jól süthető normál méretben is. Ízre nekem egy kicsit átjön a tojástöbblet és a mákliszttől hülyén pöttyös, aminek látványa a Fütyist elriasztotta: finom ez anya, rakd el nekem későbbre! azaz lefordítva, felőle akár a hajamra is kenhetem 😀.  Egyenlőre ő a no 1. Mindet megettem, nem tudom milyen fagyasztás után.

Házi eperdzsemmel és hagymás, ketchup-ös olajoshallal töltött palacsintaebédem


2017.05.12. Konjak-tésztás palacsinta kipróbálása. Hozzávalók kimérve, mivel a lisztről a kanálnál nincs pontosabb adagolási útmutató, így púposan mértem ki. Az aprítóm 600W-os, nem sikerült vele krémes masszát kapnom, inkább híg tejbegríz állag lett. Az íze nem okozott gondot, ezért így is megpróbáltam kisütni. 6-8 perces sütés után sem sült át, szakadt, nyers maradt a közepe.   Konklúzió: ez a fajta, nem az én aprítómhoz való, csak ezért meg nem veszek újat.

2017.05.19. Palacsinta Szafi reform nyújtható, édes lisztkeverékből. recept itt: www.ehezesmentes-karcsusag-szafival-blog.hu, 2 adagnyit kevertem be.
A nyers tészta egy kellemes tejbegrízalaphoz hasonlít. Azt írják, hogy jó át kell sütni, különben szakad, én azt mondanám, jól át kell sütni, különben ehetetlen a csirizes állagú útifűmaghéj miatt. A jól átsütés,( közepes lángon (4-5) csinálom, mert  nem szeretik barnára égetten), darabonként több mint 7 percet vett igénybe, ez egy 4-5 fős család esetén, akár órás sütögetést is eredményezhet. Az útifűmaghéj állaga és íze érezhető. Fütyis első harapás után: ebben noix (dió) van?, második harapás után letette: finom de inkább süssünk pizzát! (fogyasztott 2 harapásnyit)

A liszthez van figyelmeztetés is:
Forrón, vagy melegen TILOS felvágni/fogyasztani, rácson hagyjuk kihűlni és csak hidegen fogyasszuk!

Hát nem tudom ki, hogy van vele, én bizony nem szeretem a palacsintát hidegen, így valszeg mára vége a paleómnak, hisz a meleg palacsinta rezisztens keményítői cukorrá alakultak bennem 😖.


Serdülő: ez itt kemény (fogszabályzós), ott meg dzsúszis. (fogyasztott 1 db) Én megettem, ízre nem rossz, a harmadiktól kezdve próbáltam hidegen enni. (5-öt ettem) De szerintem ez a verzió nem készül többet, csak esetleg ha egyedül vagyok rá. Több mint 75 perce kezdtem sütni és még vagy kettőre való tészta mindig van.

Eredmény: végeredményben nem rossz, annak aki szereti hidegen a palacsintát, az útifűmaghéj ízét és állagát a tésztákban és van elég ideje sütögetni, egy ideális választás.

2017. augusztus. Hazaértünk a nyaralásból. Sikerült beszereznem néhány éléskamra lisztkeveréket, köztük a nagyi palacsintája néven futót. Elkészítése igen egyszerű, tojás, víz és zsiradék hozzáadásával kikeverni a tésztát, kis állás után lehet is sütni. Oldalanként 2 percet igényel, finom, jól forgatható, nem szakad, 10-14 darab lesz belőle. Első igazi paleós sikerpalacsintám, ugyanis mindkét gyermekem evett belőle kettőt. Tehát jelenleg ez viszi a prímet.  Én balga, csak 5 zacsival vettem 😞.


További jó palacsintázást mindenkinek!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése