2017. május 21., vasárnap

KENYÉR

Diétám előtt eléggé kenyeresnek voltam mondható, tojást, virslit, főzeléket megsem bírtam volna enni nélküle. Aztán, az AIP első pár hetében kiderült, hogy nem is a kenyér, az ami nélkül "nem tudom, hogy lehet élni", hanem a tojás, azért csak sikerült valahogy 😀. Érdekes szitut hozott, amikor a család kitalálta, hogy nyársaljunk 😉. Gondoltam esetleg rögtön lehetne a számba csurgatni a szalonnadzsúszit de aztán lemondtam a forró zsírt a nyelvre programról. Sütöttem egy fej édeshagymát, egy főzőbanánt és a maradék sültszalonnával szépen befalatoztam.


Azt kell mondanom, ha van szalonna, mindegy milyen formában, nyersen, sütve egész nap is elvagyok rajta egy kis gyümölcs vagy zöldség kíséretében.
A kenyérfogyasztást, paleósként élve azzal lehet magyarázni, hogy kényelmi termék, azaz baromira nem kell de ha minden kötél szakad és feltétlenül kenyérre van szükség (utazáshoz, főzelék mellé) akkor van olyan paleós alapanyag, amiből össze lehet hozni egy utánzatot. Bár ez szerintem magyaros kifogás-nyafogás, hisz szinte csak a magyar ételek között találni kenyérigénylőt, nem is keveset és bár látszólag életmódot és étrendet vált az illető, de a kenyér és az ilyen-olyan sütiátiratok mindig előkerülnek. Néhány internetes oldalon szinte csak péksütemények paleós változatai láthatóak.
Lehet, hogy az AIP miatt, (ahol a kókusz-, nyílgyökér-, konjak- és moderációval a tápiókaliszt a megengedett, amiből ugye igen kicsi az esély, hogy változatos és étvágygerjesztő péksütemények lennének készíthetőek - hosszabb távon teljesen el lehet tőlük szokni) de számomra nem létkérdés a pékáru. Vendégség esetén azért mindig csinálok valamit vagy a családnak időnként (bár ők nem értékelik túlságosan paleós próbálkozásaimat) de ami marad, 1-2 darab, szelet kivételével, megy a fagyasztóba.
Talán hét elején csináltam desszergolyót ( http://cincerfrakk.blogspot.ch/2017/05/desszergolyo.html ), abból vettem ki most, hogy Anyu jött vagy 8 darabot, ma esti desszertnek az epres tekercsből fog kapni 2 szeletet ( http://cincerfrakk.blogspot.ch/2017/05/epres-tekercs.html ) és még mindig marad a fagyasztóban belőlük.
A kenyérhelyettesítést leginkább a család finomított cukor és -lisztfogyasztásának csökkentése miatt próbálnám erőltetni, nem túl nagy sikerrel.
Több próbálkozásom is csúfos kudarcba fulladt.
Egyik nagy csalódás a legfinomabb szafis paleo pihe-puha zsemle, pöttyről-pöttyre követve a leírást (7 hozzávaló) is csak ezt az alien-séget sikerült összehozni belőle:


Másik ilyen  próbálkozás az ünnepi paleó kenyere (14 hozzávaló). Azért csak szafissal próbálkozom, mert itt csak az ő termékei vásárolhatóak egy német oldalról, dupla áron. Egyszer rendeltem egy pár fajtát, azóta sem sikerült elhasználnom őket. Alig várom, hogy hazamenve az Anya- és éléskamrás liszteket kipróbálhassam, csak jókat hallottam róluk. A SZF termékekről is csak jót lehet olvasni az oldalán de az biztos, hogy ott moderátor vizslatja be, hogy kirakják-e az oldalra.
Maga a kenyér, immár 4. ilyen márkájú sütés közül az első, ami sikeres volt. Legalábbis, mint kenyér kinézetre, olyan, sajnos az útifűmaghéj eléggé érezhető, mind állagában, mind ízben (én nem rajongok érte), a Zember megette de nem örömmel, szerinte ez csak kényszermegoldás és hiányzik a kenyérség belőle. A Serdülő szerint okés. Tehát megy a fagyasztóba és nagy szükség esetén örömmel fogok üdvözölni 1-1 szeletet.


Mai alkotásom - nem adom fel amíg nem találok egy a család részéről is elfogadott kenyeret 😎 -
 Julcsee https://julcseeka.com/2015/02/16/naturestore-paleo-kenyer/  kenyere. Bár itt sajnos megint bejött az engem elrettentő mértékegység, az evőkanál. Biztos velem van a hiba de én tudok 1 evőkanállal, egyszeri kanalazással 8 vagy akár 24 gramm lisztet is kimérni. Azért nekiduráltam magam és összekutyultam a recept egyik verzióját.

4 tojást csomómentesen összekevertem
9 púpozott evőkanál manióka liszttel,
1 teáskanál C-vitaminnal,
1 teáskanál szódabikarbónával,
csipet sóval,
1 evőkanál kókuszolajjal
0.5 dl vízzel
önthető, mégis sűrűbb, nehezebb tészta állagúra. A szilikon formában hagytam kicsit állni, hogy bubis legyen és 180 fokos, előmelegített sütőben 50 percig sütöttem.

Sajnos, mivel nem találtam első nekifutásra a formám fém, tartókeretét, anélkül sütöttem, a tészta szétnyomta a szilikont és ahol emiatt vastagabb lett a kelleténél ott nem sült át rendesen egy része de ezt már csak kihűtés, szeletelés után láttam. Ja, igen, mert ( ahogy Safranek is mondaná: ) mint közismert...a rezisztens keményítőt tartalmazó ételeket nem szabad melegen fogyasztani, mert akkor tömény szénhidrát lesz és a vércukorszinted az egekbe, a hasnyálmirigyed meg szívlapáttal hátba vágva.
Eredmény: a Serdülő, Anyu kifejezetten kedvelte, a Zember szerint, ha majd egyszer meg is sütöm rendesen, akkor egész kenyérformára fog hajazni. Tehát 1-2 hét múlva, mikor ebből kifogytunk, megpróbálom újra, hátha lehet fokozni a sikerrátáját.


Remélem pár hónap múlva sok új lisztfajtám lesz, amivel tudok kísérletezni 😅.

2017.08.06. Eljött az idő, hogy nyaralásból hazatérve, az újonnan megszerzett Éléskamra Paleós lisztkeverékeimmel kísérletezhettem. A mellékíz nélküli lisztkeverékre esett a választásom, estére nyársalás volt betervezve, amihez ugye nem árt a kenyér. Maga a recept igen egyszerű, a zacsin feltüntetett pár anyagot, mint tojás, citromlé és víz elegyítjük a lisztkeverékkel, 10 perc várás után mehet is a sütőbe. Az eredmény egy nagyon jó illatú, állagú és ízében is elsőrangú kenyérke. Sajnos együltő helyben megevős 😋 verzió és csak 5 zacsival rendeltem 😕. Eddig ez a no. 1.



Jóétvágyat és jó próbálkozásokat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése