2017. május 14., vasárnap

GRANOLA

Midőn új típusú élemiszerek fogyasztása is a terítékre került nálunk, néhány érdekes szó is bekerült a szókincsünkbe. Egyik ilyen a granola. Pár hónapja jött szembe velem a szó, gyorsan rá is kerestem a neten, mi a málna ez?.
Granola: természetes összetevőkből készült reggeli müzli.
Kerestem, ha nem reggelire fogyasztjuk, hanem tízóraira, uzsonnára, netalán vacsorára, akkor milyen néven kell hívni a természetes összetevőkből készült müzlit de nem találtam más szót. Így bármely napszakban is fogyasztva granolaként fut nálunk 😂.
Néztem, vajon mivel másabb a boltinál. A spájzban találtam egy müzlit( a boltban, mint törzsvásárló kaptam egy vagy 6 kilós ajándékcsomagot - volt benne cukor, liszt, kóla- mindenmentes -, csoki, müzli meg miegymás, azaz az akkori szigorú diétámba bele nem illeszthető dolgok), na ezt a müzlit néztem meg, mi van benne. Az eleje sok pozitívummal kecsegtetett:
aktív embereknek (aki nem aktív ne egyen ilyet, mert ki tudja mi történik)
  • erdei gyümölcsök (okés)
  • kalcium és magnézium (100 gramm fogyasztása esetén az RDA ajánlás 21 és 39%-át tartalmazzák)
  • 11 vitamin (RDA szerint 100%-nyi van belőlük a keverékben, bár nem tudom, hogy mondjuk a C-vitamin, honnan tudja, hogy neki 100 grammnyi müzlibe pont 80 mgrammnyi részét kell beleengedni. Már akinek elég ez az adag, nekem nem, én napi minimum 2-3 grammot szedek, ha semmi problémám nincs)
  • mazsola nélkül (ebben meg mi az extra?, mi az a szörnyűség, amit a mazsola a szervezetbe jutva okoz, hogy fel kell tüntetni a hiányát?)
Részletes összetevők : teljes kiőrlésű zabpehely, szója- és búzapehely (61%), barna cukor, fruktóz, árpamaláta, kukorica, cukor, gabonacrispies ( kukorica, rizs, barnacukor, teljes kiőrlésű búza-, zab- és árpaliszt, árpamaláta, kakaópor, só), napraforgóolaj, kókuszpehely, búza- és zabliszt, lizofilizált gyümölcsök (cukor, gyümölcscukor, 0,45% áfonya és málna, volumennövelők, nátrium-alginát), cukor, tejpor, magnézium-citrát, lizofilizált málna 1%, - szeder 1%, kálcium-citrát (wiki- erősítheti az alumínium-mérgezés tüneteit), vitaminok, asztali só, vanília aroma. Ezen kívül tartalmazhat mogyorót, mandulát, pekándiót és szezámmagot nyomokban.
100 grammra számolva a fehérje és rosttartalma nem rossz (10 és 7 gramm) viszont a 65 gramm szénhidrátból 19 gramm cukor és 4,5 gramm telített zsírt tartalmaz.

És ez volt az  egészséges verzió. Én azt mondom, jaj! Eddig is tudtam, hogy rengeteg cukor  van a legtöbb élelmiszerben de mióta részletesen olvasgatom az összetevőket az is feltűnt, hogy szinte mindenbe raknak tejet vagy származékát ( még a virslibe is), tehát akinek valami problémája van a tejcukorral vagy -fehérjével, egész napját a boltban töltheti, amíg kiolvassa az összes étel feliratozását. Még kellemetlenebb a dolog, ha otthon marad az olvasó szemüveg 😉.


Tehát azt találtam ki, hogy kipróbálok pár granolát. Összetevői tetszés szerint válogathatók, nekem kedvencem a következő (mivel még csak ilyet csináltam 😋) eredeti recept: tucsokbogar.blogspot.ch
  • 1 evőkanál chiamag
  • 1 evőkanál lenmag
  • 2 evőkanál kókuszreszelék
  • 2 evőkanál kókusz chips
  • 2 evőkanál tökmag
  • 2 evőkanál napraforgómag
  • 2 evőkanál szeletelt mandula
  • 1 evőkanál méz
Hozzávalókat összekeverve, egy sütőpapírral bélelt tepsin elterítettem, 150 fokon 15 perc alatt készre sütöttem, egyszer átforgattam. Kihűlés után én még hozzátettem némi mazsolát és vörösáfonyát. A Zember kezébe is ezt nyomom, mikor meccset néz és ropogtatni akar.


Szerintem, azoknak is érdemes kipróbálni egyszer, akik nem éreznek különösebb vágyat új dolgok kipróbálására.
Kellemes napot Mindenkinek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése