2017. május 11., csütörtök

AIP ÉS PALEO

Tavaly, mikor jöttünk haza a nyaralásból, kissé túlsúlyos volt az autó (szokás szerint) és nem biztos, hogy a felhalmozott szalonna, túrórudi és gyulai kolbász, na meg a rengeteg ajándék, mint pl bárányágynemű (2m³ minimum), hintaágy (Fater mindig tudja mi az ami hiányzik a háztartásból 😅) miatt. Az önuralom nem volt az erősségem sose, ha tatár beefsteck, ananászos-tejszínes-sajtos csirkemell, panna cotta, hurka, kolbász, túróstáska vagy -rétes, tejföl kiflivel vagy szilvás gombóc került a terítékre (nyaralunk!!!). Igazából, a Fütyis kézbevétele óta szép lassan kúsztak fel rám a dekák. A Zember sem panaszkodhat, hisz egy ideje úgy néz ki, mint aki a 8. hónapban van. Aztán vicces volt az érzés, mikor a buszon ácsorogtam a babakocsi mellett, hogy a zötykölődés nem csak sima zötykölődés, hanem hasi tájon furcsa érzetű lötyögés is. Mi a málna lehet ez? Miután otthon tüzetes vizsgálatnak vetettem alá a kérdéses területet, kiderült, hogy bizony ott HÁJ van. Hogy micsoda? Soha életemben nem voltam egy vastag ember, a hasam is inkább befele domborodott. Jaj, hát második kölyök, még szopik, két gyerek mellett nincs idő, energia, meggyengült egészség, jól is áll az az 1-2 kiló és még sorolhatnám az okokat, amivel nagyon könnyen elaltatható az a kis halk hang, ami megkérdezi, hogy miért is kellett nagyobb nacit, pólót, kabátot venni?. Aztán 6-8 évvel később, a pár dekából pár kiló lett, azaz pontosan 9, amiből ha le is ment, vissza is jött hamar. A Zember kicsit többre tett szert de ő magasabb 😏. Na, mindegy tavaly jön, hogy ő fogyna, én meg tegyek róla de ő inkább nem változtatna az étkezési és folyadékfogyasztási szokásain. AHA! Egy időben, az ismerőseim nagy lelkesedéssel csinálták a 90 napos diétát. Kipróbáltam én is, nagy szeretettel üdvözöltem a délelőtti gyümölcsfogyasztást. A többit nem annyira értettem, hisz a fehérje még OK, de a keményítőből, tésztából és gyümölcsből is nagyjából szénhidrát és cukor lesz. Kár, hogy a fehérjét nem árt, ha napjában beviszi az ember a szervezetbe de ez legyen mellékes, a lényeg a fogyás!!!! Ment is mint a karikacsapás, négy naponta egy kilóval kevesebbet mutatott a mérleg. 5 kiló után, mint ki jólvégezte dolgát, visszatérve a mindennapokba vissza is jött az összes, talán 1 hét sem kellett hozzá. És így járt az összes ismerős is. Ez amúgy sem tetszene a Zembernek, hisz napi 2x ugyanazt enni.... meg a gyümölcs sem a szíve csücske. Vagy 15 éve kitaláltuk, hogy tartunk egy gyümölcsnapot. Én imádom. Mármint a gyümit. Na meg a Zembert is. Szépen bevásároltam, elrendeztem a tányéron a felszeletelt banánt, mandarint, almát, szőlőt, epret. Aztán aggodalom tört rám, hogy csak dolgozó Zemberről van szó, hát, hogy fogja bírni a délutánt, gyorsan a gyümölcs kategóriába helyeztem a krumplit, főztem 4-5 darabkát és hozzátettem a gyümölcskompozícióhoz. A Zember hazatér, csodálkozza a krumpli elgyümölcsösödését de lelkesen megeszi, bár túl nem ette magát de nem kér desszertnek egy kis gyümölcsöt 😛. Délután éhségmardosva rágcsálgatok némi epret, hogy végre jöjjön már, boltozzunk egy kis gyümölcsöt vacsorára. A boltban megcsapott minket a frissen sült kenyér szaga...na annyi is volt a gyümölcsnapnak. Nem tudom hazaértünk e vagy már az úton nekiestünk a pékárunak és a felvágottaknak 😳.
Ugye, azért ez nem nagy fogyókúrás előélet és nem is elégséges tudásszinten, tehát a kívánt eredmény eléréséhez itt bizony kutatómunkát kell végezni. Ugye gugli (ahogy a tájékozott magyar mondá) a barátod, állítólag az enyém is. Szépen elkezdtem nézegetni az aktuálisan divatos diétákat. Mindegyikben volt valami, ami miatt nem volt az igazi. Aztán jött a paleolit életmód. Régebben is hallottam már róla, hogy így ősember, úgy ősember. Nálunk, max. a Serdülő hajlik az ősasszonyi kinézetre fésülködés előtt. Meg hát most kardfogú ragu vagy roston mamut legyen az ebéd? Nem hiszem, hogy a falunk hentesénél találnék friss vágást bármelyikből is. Itt, probléma még a kacsazsír meg a szalonna is. Biztos elgondolkodott, hogy honnan szalasztottak ilyen igényekkel. Úgy 15 éve, miután kellő nyelvismeretre tettem szert (bonjour), úgy április táján bementem egy tejboltba és túró után érdeklődtem. Szent borzadállyal néztek rám, majd közölték, hogy annak bizony nincs szezonja, csak májustól július közepéig. Állam  felszedtem a földről és hazamentem..... nyelvet tanulni 😛. Egyébként itt nagyon sok minden szezonhoz volt kötve (gesztenyepüré vagy massza csakis vaddisznószezonkor volt kapható). Eleinte csodálkoztunk, hogy a 7/7 és a 24/24-es boltok miért csak 9h-tól 17h-ig vannak nyitva (ebédszünetben zárva) és szombat 16h-tól hétfő 14h-ig meg teljes az adásszünet. Azóta sok minden változott, már hétfőn délelőtt is mehetek boltba, akár 8 órakor is. Na, mindegy! Szóval ősülés. Jobban elmélyedve a témában, úgy éreztem nem is olyan hülyeség. Hisz igazából azok az ételek vannak felejtősön, amik a modern civilizációs betegségek nagy részéért már a tudomány által is, bizonyítottan okolva vannak, mint a finomított cukrok és -lisztek, glutén- és tejtermékek, hidrogénezett zsírok és egyéb nem természetes, hozzáadott anyagok, mint ízfokozók, színezékek, tartósítószerek. Tovább mélyedve jött a ketogén diéta. Igazából, sokan nem is tudják, de ez bizony epilepsziás gyerekeknek kifejlesztett diéta. Persze lehet vele fogyni de akkor is megvan a célközönsége. Az, hogy ketózisban tartani a szervezetet, igazából ez olyan vagányul, sportosan hangzik. Volt, hogy olyan emberkével beszéltem, aki "orvosi" javaslatra ketózott és épp a banános nyaflaty receptje után érdeklődött. Mikor óvatosan rákérdeztem, hogy lehet banánnal ketózni meg, hogy ellenőrzi e napjában kétszer a vizeletét, csak csodálkozott, hogy ilyenről bizony nem szólt a doki. Rengeteg ember kezd bele olyasmibe, amiről nem olvas, kérdez, kutat eleget, csak hall valamit, aztán nem érti, miért nem jött össze és máris eggyel több az ellentábor létszáma. Szóval a ketogén is kilőve, én a napi több kiló gyümölcsömmel, hogy csak citromot meg grapefruitot fogyasszak, azt is csak korlátozott keretek között?  Meg nem is vagyok gyerek csak gyerekes (minden értelemben), de epilepsziás tutira nem. Aztán jött egy érdekes betű kombináció: AIP, mint autoimmun protokoll. Kifejezetten autoimmun betegek részére, egy szigorított (már akinek nem elég szigorú magában a) paleo. Na, innentől nem a Zember volt a célközönség 😍. Egész délelőtt az AIP-ról olvastam, délben pedig már így is táplálkoztam. Aztán a fb-on rábukkantam az AIP kezdők csoportja-ra és még több infót, receptet, társat és lelkesedést találtam. Igazából, saját részről nem hiszem, hogy maga a diéta tudna segíteni az én bajomon de az biztos, hogy tünetmentességet adhat, lassíthatja vagy akár megállíthatja a romlást. Egy inzulinrezisztencia vagy rheumatoid arthritis esetén pedig gyógyulást is hozhat. Többen mondják a paleóról, hogy egy lemondásokkal terhes, nehéz dolog. És valóban az. Akkor az AIP meg maga a halál 😂. A paleoban, (első pillantásra) ehető semmiből, elhagyod a tojást, a magokat, aszalványokat, semmi édesítés, a napi gyümölcsből bevitt cukormennyiséget 10-15 gramm körülire leszorítod meg még egy pár apróság (pl. paradicsom, paprika és ilyen tartalmú fűszerek, padlizsán)😉. Na, ez gyümicuki, napi szinten kb egy fél banánt meg egy almát jelent. Bogyós gyümölcsből akár 100 grammot is lehet fogyasztani. Az a jó ezekben a diétákban, hogy minden van hozzá otthon, SŐT. A fanatikus paleózók azt a tanácsot adják, hogy dobj ki mindent, ami nem jó. Tehát ott állsz a hűtő előtt és nézed a benne maradt 6 tojást, fél zsacsi fagyasztott spenótot és két csirkemellett😀. Majd elmész vásárolni, természetesen külön magadnak és külön a családnak, már nekik is odafigyelve, hogy úgymond egészségesebb élelmet vegyél.



Ez remek, csak rá is döbbentem, hogy én nem vagyok az a hejde zöldséges típus. Azóta már többet fejlődtem :-) de még mindig nem értem el a kívánt szintet. Ha nem erőltetném néha magam, simán ellennék nélküle, pedig az én betegségemhez napi 9 bögre zöldség dukálna. Nagyon fontos még ebben a diétában a hosszan főtt csontleves, humorosnak találtam a leírást, hogy a marhacsontból készültet, akár 48 órán át is lehet/kell rotyogtatni. Na én inkább csak a csirkés verziót csinálom egy kis zselatinnal plusszban felturbózva a végén (zselatin is nagyon fontos -tényleg, gyártok is némi kis gumicukrot desszertnek-) 8 órás főzéssel. Na, hogy ne húzzam sokáig a szót, a lényeg: augusztus végén kezdtem, 10 hétig AIP-oztam, fogytam 8 kilót. Áttértem a paleóra, nem totálisan, az alapokat próbálom tartani de ha gyulaira vágyom vagy pick szalámira, megeszem. Sikerült egy pár fajta szafis lisztet vennem, sajnos arra nem volt figyelem, hogy a német internetes oldal ne paleosként adja el a vegán liszteket is, így van, hogy vegán a kenyérszelet (van nem paleos liszt is benne), amit megeszek, sőt ha éttermezünk és sült krumplit hoznak, abból is eszem (Amerikában a krumpli paleós, bár ott a pizza is zöldség 😱). Család általában külön kaján, bár némi paleósság megmutatkozik, a Fütyis tojást, virslit, kolbászt kenyér nélkül nyom, a Serdülő imádja a húsfondüt, még szószt sem eszik hozzá. A Zember érzi, hogy váltani kellene, amikor főzök, általában az én kajámat eszi de a munkahelyén vagy amikor utazik nem válogat, azaz igen, azt eszi amit akar (Bologna-ban azért elég nehéz kihagyni egy piatti-t, csúszik a tészta is, stb). Azzal takaródzik, hogy nem tesz cukrot a kávéjába😊, köszi, bár amennyi kávét iszik...... Hétvégén osztálytalija volt és ott döbbent rá, hogy bizony nem sokan lettek vékonyabbak, egészségesebbek, fittebbek az emberek az évek során és nem egy már el is távozott közülük. Mióta megjött nem láttam sört inni, kenyeret enni és plusz vacsit fogyasztani (későnfekvő révén meg szokott éhezni a 6-7 körüli vacsi után). Bár ki tudja mit csinál, amikor nem látom 😇? Én azóta is tartom a súlyom, még a nyaralás -egy hét- (szálloda, svédasztalos ellátás, éttermek, bűnözős gyümölcsös, cukros, alkoholos koktélok) alatt is csak fél kilóval lettem nehezebb és az is egy nap alatt lement itthon. Remélem a Zember is ráérez majd egy kicsit jobban erre az életmódra! Szerintem egyenlőre az is elég lenne, ha teljesen le tudna mondani a tésztákról és a kenyérről. Tudom, ez nagy erőfeszítést igényel de szerintem megéri. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése