2018. február 2., péntek

SUSHI

A sushi kb. 10 éve került a család asztalára először, azt hogy hol és mikor ettem először, már nem is emlékszem 😀.


Igazából nem egy nagy ördöngösség az alaptípusok elkészítése.
Leggyakoribb a nigiri illetve a maki sushi készítése házilag. A nigiri egy adag rizsgombóc, rajta egy szelet halacska, a maki pedig hengeres, középen a hal, zöldség vagy ki mit szeret, körülötte a rizs és az egész begöngyölve noriba, ami egy vörös algafajta. Én is ezt a két verziót szoktam csinálni, magamnak leginkább sashimit vagy nori-tekercset.
Azt az elkészítési módot írom, amit én szoktam csinálni, a neten sokféle verzió létezik. A diétás verziókra a végén térek ki.

Az elkészítéshez a következőkre van szükség: 


  1. sushi rizs / amennyiben rizses verziót kívánunk készíteni. A japánok kívül ragadósra, belül ropogósra szeretik készíteni. Főzéskor vagy követed a zacskón leírtakat vagy majd tapasztalás alapján dolgozol. A rizst addig kell folyó, hideg víz alatt öblíteni, amíg az összes keményítő el nem távozik, azaz a víz átlátszó, tiszta lesz. Olyat is láttam, aki beáztatja és cserélgeti rajta a vizet. Ezalatt egy kicsit el is kezd dagadni. 225 gramm szárazon mért rizst (ebből kb 24 darab lesz, tehát 4 főre való falatkák - bár ez attól is függ ugye, hogy ki mennyit eszik, főétel vagy "desszert" és mekkora egy darab)  miután átmostam  beleteszem 225 ml már forrásban lévő vízbe, só nélkül főni. Egy tiszta, sűrű szövésű, edénynyire hajtogatott konyharuhával lefedjük és épphogycsak lángon hagyjuk dagadni 20 percig (fedős verziót is láttam már). Aztán teljesen hagyjuk kihűlni. Hűtőbe tilos tenni, mert megkeményedik és élvezhetetlen lesz. Sushi-mesterek videóiban látható, hogy legyezővel hűtik a rizst. Na, én ennél lustább vagyok, inkább hagyom magától kihűlni ( így azért akár több óra is lehet a hűlési idő, tehát számolni kell vele). Nálam nagyobb adag szilveszterre és a bulikra szokott készülni, a meghívottak ilyenkor szerintem imádkoznak a 4 órási kakashoz, mert azt szoktam mondani, hogy lesz sushi, ha elég korán ébredek 😊. Amíg a rizs hűl, elkészítem az ecetet.
  2. másfél ek rizsecetet elkeverek 1 kk val, 2 kk cukorral, 1 kk szójaszósszal, majd rövid idő alatt összeforralom (van, hogy csak a cukor oldódásáig keverem és nem forralom / próbáld ki így is, úgy is, aztán eldöntheted, hogy készíted) és kihűtöm. 
  3. a rizst egy nagyobb fa vagy porcelán salátás tálba öntöm és alaposan hozzákeverem az ecetes lötyit.
maki-sushi:
100 gramm nagyon friss lazacfilét megmosok, szárazra törlök, vékony csíkokra vágok (1/2-1 centis oszlopokra -ízlés szerint), egy fél kígyóuborkát hosszában kettévágok, magjait kiskanállal eltávolítomés ezt is vékonyan felszeletelem.
A tekeréshez egy bambuszterítőre kiterítünk egy nori lapot és megnedvesítjük, én tojásecsettel szoktam átkenni vízzel ( javaslatom: kb 1/2 dl vízbe szoktam tenni 1 ek-nyi rizsecetet, hogy ne ragadjon a kezemhez a rizs ). 




























A rizs negyedét a norilap alsó 2/3-ára halmozom, egyenletesre lapogatom, kezem nedvesítve időnként, hogy ragadjon a rizs. Ráhelyezem az uborkát és a lazacot(széltől szélig), kb 1-2 centire a rizs aljától, hogy az tekeréskor jól körbefogja a halat és zöldséget. Én időnként répával, karalábéval vagy ami épp van itthon és belevalónak találom zöldséggel megturbózom. Arra azért ügyelni kell, hogy ne legyen túl vastag a tekercs. Aki szeretné egy csík wasabival megbolondíthatja de én nélküle szoktam tekerni, mert nem mindenki szereti, aki meg igen, az majd rak külön amennyit szeretne. A bambuszterítő segítségével tekercset készítek, a végén ha szükségesnek látszik ( nem ragad össze a nori - óvatosan 1-2 csepp elég, mert ha nagyon átázik szakadékony lesz). 4 tekercset készítek így. Hagyom, hogy a nori szikkadjon egy kicsit, majd egy nagyon éles késsel 6 darabra vágom a tekercseket (vágás előtt belemártom az ecetes vízbe, esetleg utána le is törlöm a pengére ragadt rizst).

nigiri-sushi:
az elkészített rizsből 24 rizsminibaguetteszerűséget formázunk nedves kézzel. Szintén össze lehet wasabizni, aki biztos benne, hogy így kéri, majd 150 grammnyi friss halat (lazac, ton, rombuszhal, stb) felszeletelünk a sushi nagyságára ( a fölső felét szépen takarja be), főtt, páncéltalan rákot is lehet rátenni.

Tálalás szójaszósszal és konfitált gyömbérrel.

Változatok különös igényűek és diétázók részére:
  • van egy barátnőm, aki nem eszi meg a kaját, ha tudja, hogy kézzel volt fogdosva, így amikor őt várom és sushi, fasírt vagy egyéb göngörgetni való élelmiszer lesz az étek, gumikesztyűben dolgozom 😇
  • IR, cukorbetegség esetén a rizs nem ajánlott magas GI és GL indexe miatt, illetve a paleo típusú étrendeknek sem része, kivéve pl nagy fogyás esetén táplálkozási tanácsadó javaslatára visszailleszthető. a pozitívum, hogy a jelenlegi kutatások alapján a hűtött rizsnek csökken a fentebb  említett káros hatása, aki nem ragaszkodik vérremenően a szabályokhoz és ritkán fogyaszt rizst, annak a sushirizs jó választás, mert ugye hidegen esszük. 
  • akik végképp nem fogyasztanak rizst, azoknak a sashimi ajánlott, ahol gusztán felvágott halszeleteket fogyasztunk. Pajzsmirigy problémával küzdőknek is ez a verzió jobb mint az algába tekert, mert annak jódtartalma, nem biztos, hogy jót tesz nekik.
  • SM-eseknek kifejezetten hasznos az algák fogyasztása, Wahls protokollban pedig a 2. és 3. szinten napi szinten fogyasztandó. Számukra az algába tekert hal és/vagy zöldség a legideálisabb variáció.


  • a paleo típusú étkezéseknél ugye figyelni kell az adalékmentességre, amit el lehet úgy érni, hogy pl nem előre elkészített és csomagolt wasabi szószt veszünk (biztos olyan is van amiben nincs hozzáadott tilosság), hanem wasabiporból magunk keverünk, vagy ha csak lereszeljük a tormát az is tökéletes (hisz a bolti wasabik 95-97%-a is torma). Próbáltam már igazi wasabihoz jutni, eddig még nem sikerült. A gyömbér házilag is készíthető. Én a bolti dobozon található hozzávalók fogyasztható részét hozzáadtam, a többit kihagytam vagy amit lehetett helyettesítettem, alapon fermentáltam (azért azon még kell majd finomítani). A rizsecet csak rizsből van, így szintén tilosnak lehet mondani de szerintem az almaecet is ugyanolyan jó lehet (ennyire én nem fajultam el). A szójaszósz helyettesítésére tökéletes választás a kókusz aminó szósz. A cukor pedig paleós édesítővel, ketogén, AIP és egyéb édesítéstiltó étrendeknél pedig glicinnel helyettesíthető.
  • a lustább emberkéknek illetve a időfogyottaknak tudom ajánlani a Tupperware sushikészítő szettet. a nigiri-csinátora szerintem nagy de a maki-gyártója tökéletes. Gyorsabb és egyszerűbb, mint kézzel adagolni, lapogatni, tekergetni. Érdemes lehet pl. vaterán szétnézni, mert eredeti áron, azért kicsit húzós. A Tupperware-nek van rizsfőző edénye is, amit mikróban lehet használni. Így is egyszerűbb, biztos nem ég oda, nem kell órát figyelni, stb. Mióta étrendemben nem ajánlják a mikró használatát, azóta még a vendégeknek is a tűzhelyen készül ;-), a mikrós edény meg csak a port fogja.


  • vannak még elhajlott verziók, pl vékonyra sütött rántottába, sonkába tekerni a rizst, stb. Én még nem próbáltam de szerintem nem is fogom.
  • neten rengeteg video van. Egyik nagy kedvencem Davy Devaux    https://www.youtube.com/watch?v=WMABvhVyrs4

Hát így hirtelen ennyi jutott eszembe. Bátran vágjatok bele a sushi-készítésbe, ha nekem megy, neked miért ne menne 😀. Legyen szép napotok!









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése