2017. augusztus 16., szerda

SÜTŐTÖK LEVES

A sütőtököt imádom, a belőle készült levest viszont csak pár éve kóstoltam először. Lehet, hogy babakoromban kaptam de arra nem emlékszem, pedig ahogy Anyu meséli milyen válogatós voltam, gyönyörű látvány lehetet, ahogy szétcsapkodom vagy szanaszerte prüszkölöm a sárga dzsúszit 😀.
Amióta diétázom, inkább sütve falom.
A sütőtök élettani hatásairól egy pár szó, ami a neten fellelhető:
-kedvező élettani hatásait már az indiánok is ismerték, kígyómarást kúráltak vele (mondjuk én biztos inkább az ellenszérumot választanám manapság) és szeplő eltüntetésére is használták (lehet benne valami, egyetlen szeplős indián nem láttam életemben 😄)
- komolyra fordítva a szót: napjainkban tudományos kutatások támasztják alá, hogy a sütőtök kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalmának köszönhetően egészségmegőrző, gyógyító hatással bír.
- alkalmas gyulladásos betegségek kezelésére, különösen nagy hatékonyságot mutat megfázásos, meghűléses megbetegedések esetében, de alkalmazható tüdőgyulladás és egyéb tüdőkárosodások kezelésére is
- enyhíti az allergikus köhögést, tüsszögést, csökkenti az asztma rohamokat.
- fogyasztása szebbé teszi bőrünket, különösen a pattanások kezelésében jelenthet nagy segítséget.
- népi gyógyászatban hashajtóként és béltisztítóként használták. Fogyasztása emésztési gondokkal küszködőknek jó hatású.
- serkenti a máj működését, segít a szív és koszorúér problémák megelőzésében, fogyasztásával csökkenthető a prosztatarák és a szürkületi vakság kialakulásának kockázata.( kicsit cinikusan ébredtem déli szunyómból de úgy előttem van a kép, mikor az ember hazamegy: drágám, szürkületi vakságom és prosztatarákom van. Mire a feleség: semmi baj drágám, ne aggódj,  pont most főztem egy vájdling sütőtöklevest).
- alacsony kalóriatartalma révén fogyókúrázóknak is ideális! Sütőtök minden mennyiségben, ahogy Béres Alexandra is ajánlja ( ha meg ő ajánlja mit veszíthetünk a súlyunkon kívül).

Rengetegféleképp fogyasztható: levesek, főzelék, sütemény, ivólé, lekvár de talán sütve a legfinomabb. A sütőtök az Antarktisz kivételével minden földrészen megterem.

Szezonja is itt van, augusztus, szeptember, október a betakarítási időszaka de a tárolással még november, december és január folyamán is élvezhetjük ezt a kiadós és nem túl drága finomságot.
Miért érdemes szezonális alapanyagokat vásárolni?
Mert: egészségesebb ( nincs trükközés a hosszadalmas szállítás, tárolás miatt), olcsóbb, változatos, segíti az emésztést (bőséges rosttartalom, béltisztító hatás bőséges folyadékbevitel mellett), sok zöldég ehető nyersen is.

Na, szóval lassan egy éve kezdtem az AIP diétát, ami azóta finomult paleóvá, de időről-időre visszatérek az alapokhoz. Ez a mai leves is AIP-os és ebből következően simán csúszik paleós vonalon is. Magát a receptet Mezei Elmira Autoimmun szakácskönyv - diéta lemondások nélkül című könyvéből néztem csak saját ízlésemek megfelelően (vagyis gondolatban tervezve hogy csúszna a legjobban) megváltoztattam.

7-7,5 dl levesalapléhez raktak kicsi kockára vágva 200 gramm sütőtököt, 100 gramm répát, 75 gramm édiburit és 50 gramm póréhagymát, 1 ek reszelt gyömbért, 1 teáskanál kurkumát. Lefedve kb. 20-25 perc alatt puhára főztem, botmixerrel simára kevertem. Egy löttyentésnyi kókusztejjel összeforraltam (opcionális). Rá a tegnapi levesben megfőzött disznónyelv és bacon került. Akár fokhagymát is lehet rá sütni vagy zsályalevelekkel feldobni ( csak ne túl magasra 😀).


Eredmény: egy igen finom leves jött össze, először tartottam tőle, hogy a gyömbér miatt túl erős, lesz de abszolút nem volt kellemetlen csípős íze. Kissé híg lett, aki igazi krémlevesként szeretné, csökkentheti szerintem 1-1,5 decivel az alaplét. Érdemes kipróbálni!

Kellemes sütőtökölést vagy töksütögetést! 😉




Felhasznált irodalmak: sutotok.com, Mezei Elmira: Autoimmun szakácskönyv, Posta Renáta : Szezonális paleolit ételek hedonistáknak

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése